Galeria ASP przy ulicy Piotrkowskiej 68 rozpoczęła swoją działalność 16 marca 2015 roku. Jest miejscem prezentacji różnorodnych prac studentów ze wszystkich wydziałów uczelni, a jej głównym zadaniem jest propagowanie sztuki współczesnej wśród mieszkańców Łodzi. Jest naszym „oknem na świat”, które ma także zachęcać do studiowania w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Charakterystycznym elementem galerii jest widoczny z ulicy ażurowy, intensywnie chabrowy sufit. Wzór został przeniesiony z konkretnej XIX-wiecznej kamienicy z ul. Piotrkowskiej 171. Autorki dekoracyjnego sufitu to: Zuzanna Strychalska, Olga Fiedorowicz, Patrycja Chaberska oraz Paulina Maślak z Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz. Praca powstała pod kierunkiem dr. hab. Roberta Sobańskiego i dr. Bogusława Krzciuka.
Galeria ASP uczestniczy we wszystkich imprezach, które odbywają się na ul. Piotrkowskiej. Wówczas drzwi do naszych przestrzeni otwarte są dla zwiedzających do późnych godzin wieczornych. A działo się tak podczas Nocy Muzeów, Święta Ulicy Piotrkowskiej, Dni Łodzi, Miksera Regionalnego, Trawników Kultury, Festiwalu Kinetycznej Sztuki Światła Light Move Festival. W te dni galerię odwiedziło kilka tysięcy zwiedzających. Do naszego „okna na świat” chętnie przychodzą zarówno mieszkańcy Łodzi, jak i turyści. Mamy prężnie działający fanpage na portalach społecznościowych. Planujemy otworzenie sklepu internetowego, by ułatwić studentom sprzedaż prac. Wernisaże w naszej nowej przestrzeni wystawienniczej odbywają się zwykle co dwa, trzy tygodnie i odwiedza nas wówczas bardzo wielu gości.
Na pierwszej wystawie towarzyszącej otwarciu (16 marca 2015 roku) można było zobaczyć prace z czterech wydziałów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Zaprezentowano m.in. obrazy, plakaty, grafiki, rzeźby, fotografie, gobeliny, tkaniny artystyczne, projekty ubrań i biżuterię. Wystawę zaaranżowała dr hab. Marta Tomczyk.
Jako drudzy w naszej galerii pojawili się fotograficy z wystawą „Na początku była fotografia”. Prezentacja towarzyszyła obchodom 70. rocznicy powstania Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Kuratorem był dr hab. Marek Domański. Udział w pokazie wzięli: Leokadia Bartoszko, Anna Bąk, Grzegorz Bojanowski, Dagmara Bugaj, Agnieszka Chojnacka, Artur Chrzanowski, Marek Domański, Zbigniew Dłubak, Konrad Kuzyszyn, Łukasz Ogórek, Anita Osuch, Ireneusz Pierzgalski, Grzegorz Przyborek, Maciej Rawluk, Dominika Sadowska.
Następnie przestrzeń galerii wypełniły prace z projektu Labirynt Znaków „Piękno i brzydota”, który zaangażował do współpracy trzy łódzkie uczelnie: Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Uniwersytet Łódzki oraz Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pokaz realizowany był przez studentów Pracowni Ubioru dr hab. Sylwii Romeckiej-Dymek z Wydziału Tkaniny i Ubioru. Celem projektu była współpraca interdyscyplinarna studentów uczelni artystycznych i humanistycznej. Studenci ASP w Łodzi, UŁ i AM w Łodzi w kilkuosobowych grupach realizowali założenia wspólnego pomysłu, a w efekcie tej współpracy powstały modele ubiorów (studenci ASP), ich słowna interpretacja (studenci UŁ), a także muzyczna oprawa (studenci AM). W sobotę 23 maja 2015 roku galerię ASP odwiedził znakomity gość – prof. Umberto Eco. Powstała bogata dokumentacja fotograficzna z tego wydarzenia. Profesor podpisał dwie książki: „Historię piękna” i „Historię brzydoty”, które obecnie znajdują się w bibliotece uczelni.
Kolejna wystawa (11 czerwca 2015 roku) prezentowana w galerii nosiła tytuł „Malowanie II. Otwarta księga” i miała charakter przekrojowy, prezentowała bowiem twórczość studentów i absolwentów Pracowni Malarstwa I „Otwarta księga”, prowadzonej przez prof. Andrzeja Mariana Bartczaka w latach 2010–2015.
Następną w kolejności wystawą (26 czerwca 2015 roku) była prezentacja Koła Naukowego Eksperymentarium. Autorami prac byli członkowie koła oraz studenci III, IV oraz V roku i uczestnicy programu Erasmus. Zaprezentowano prace graficzne w różnorodnych technikach: druk płaski oraz wklęsły (tradycyjne oraz alternatywne metody druku), sitodruk, druk wypukły (linoryt i gipsoryt), monotypia oraz kolografia.
„Między kontynuacją a eksperymentem III” (15 lipca 2015 roku) to tytuł wystawy, której kuratorem była prof. Krystyna Czajkowska. Pokazane na wystawie prace studenckie były przykładem różnorodnych koncepcji artystycznych spełniających odmienne funkcje: związane z ubiorem, wnętrzem i unikatowymi kreacjami aspirującymi do formy panneau, obrazu czy instalacji. Oparte na eksperymentowaniu szeroko pojętym warsztatem druku ze świadomym wykorzystaniem technologii w indywidualnej wypowiedzi artystycznej. Katedra Druku na Tkaninie to jedna z najstarszych jednostek uczelni. W strukturze katedry funkcjonują dwie Pracownie Projektowania Druku na Tkaninie: Pracownia Tkaniny Unikatowej i Pracownia Realizacyjno-Doświadczalna. Katedra Druku dysponuje jednymi z największych wśród uczelni europejskich warsztatami druku klasycznego. Od kilku lat zaplecze warsztatowe zostało poszerzone o technologię druku cyfrowego.
Wernisaż wystawy „Pożyteczny artysta” odbył się 18 sierpnia 2015 roku. Swoje prace zaprezentowali: dr hab. Andrzej Michalik, prof. nadzw. (grafika, rysunek, obiekty) oraz dr Przemysław Wachowski (malarstwo).
Ekspozycja „Komu produkt?” (2 września 2015 roku) prezentowała liczne projekty zrealizowane dla przemysłu przez studentów Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz łódzkiej ASP w ramach krajowych i międzynarodowych konkursów, które realizowane były pod opieką: prof. Grzegorza Reńskiego, dr. hab. Marka Średniawy, dr Anny Wrzesień, dr. Bogusława Krzciuka oraz dr. Rafała Dobruchowskiego. Kuratorem wystawy był Jarosław Bikiewicz.
„Meeting Point” (11 września 2015 roku) to przegląd 10-lecia IV Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru, prowadzonej przez prof. Wojciecha Ledera oraz adiunkta dr. Michała Rybińskiego, który był także kuratorem wystawy.
W ramach Festiwalu Kinetycznej Sztuki Światła Light Move Festival 2015 (9 października 2015 roku) w galerii została zaprezentowana specjalna wystawa zatytułowana „Światło”. Podczas ekspozycji swoje prace pokazali studenci z: Pracowni Innowacyjnego Obiektu do Wnętrza, Dywan i Gobelin (Wydział Tkaniny i Ubioru), prowadzonej przez prof. Jolantę Rudzką Habisiak; Pracowni Form Złotniczych (Wydział Tkaniny i Ubioru), prowadzonej przez prof. Andrzeja Bossa; Pracowni Podstaw Projektowania (Wydział Wzornictwa i Architektury Wnętrz), prowadzonej przez prof. Małgorzatę Wyszogrodzką-Trzcinkę.
Wystawa „Łódź/Drezno. Schools of Arts” (16 października 2015 roku) była zorganizowana w ramach współpracy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi i Hochschule für Bildende Künste Dresden. Prezentacji towarzyszyła robocza wizyta grupy studentów niemieckich, a celem ich przyjazdu do Łodzi było przygotowanie ekspozycji, integracja z rówieśnikami z partnerskiej uczelni oraz wymiana doświadczeń z zakresu edukacji artystycznej w wybranych dyscyplinach. Była to druga wspólna wystawa – pierwsza prezentacja odbyła się w dniach 16 kwietnia – 17 maja 2015 roku w Galerii Oktogon w Dreźnie. Koordynatorami współpracy i kuratorami wystawy studentów ASP w Łodzi i HfBK Dresden byli: dr Artur Chrzanowski oraz Susanne Greinke. Uczestnicy wystawy to: Ada Birecka, Angelika Korzeniowska, Marta Krześlak, Anna Kucharek, Paulina Nazarczuk, Paulina Sadrak, Mikołaj Sęczawa, Bartosz Sobolewski, Bartosz Stępiński, Dominika Walczak, Agata Wieczorek z Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz: Julia Boswank, Nadja Kurz, Martin Paul Mueller, Matthias Recht, Bianca Rüterbories, Suntje Sagerer, Anna Schapiro, Winnie Louise Seifert, Adela Soucková z Hochschule für Bildende Künste Dresden. Wystawa została dofinansowana ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Wystawa „Poplenerowa wystawa malarstwa studentów: Harenda, Soczewka 2015” (6 listopada 2015 roku) stanowiła prezentację obrazów plenerowych studentów II i III roku Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Prace powstały pod opieką dydaktyczną: prof. Tomasza Chojnackiego, prof. Piotra Stachlewskiego, dr Katarzyny Miller, mgr Aleksandry Kozioł.
Małgorzata Zawada