POWRÓT


Przedmowa
Wydzial Tkaniny i Ubioru
Wydzial Grafiki i Malarstwa
Wydzial Wzornictwa i Architektury Wnetrz
Wydzial Sztuk Wizualnych
Wydzial Rzezby i Dzialan Interaktywnych
Historia szkoly z architektura w tle
Dziedzictwo awangardy
Malarstwo figuratywne i metafora
Nowe media w ksztalceniu artystycznym
Centrum Nauki i Sztuki
Centrum Promocji Mody
Akademickie Centrum Designu
Galeria Piotrkowska 68

Ważnym wydarzeniem w życiu PWSSP (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) stało się powołanie od roku akademickiego 1971/1972 Wydziału Grafiki. Wydział powstał z inicjatywy Romana Artymowskiego, Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi. Zagadnienie nauczania grafiki warsztatowej i projektowej było od dawna ważnym wątkiem w dyskusjach uczelnianych.

Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych próbowano wyodrębnić, w ramach Wydziału Plastyki Przestrzennej, Zakład Grafiki. W 1950 roku Wydział Plastyki Przestrzennej zmienił nazwę na Wydział Architektury Wnętrz i wówczas w jego skład wchodził m.in. Zakład Grafiki i Historii Grafiki. Także później, w okresie, gdy uczelnia była zorientowana na współpracę z przemysłem włókienniczym, w ramach Studium Ogólnego uczono technik graficznych i liternictwa, a w ramach innych przedmiotów (np. grafiki żurnalowej) wprowadzano szerszy kurs projektowania graficznego. Można więc uznać, że powstanie Wydziału Grafiki w 1971 roku było tylko usankcjonowaniem istniejącej sytuacji. Świadczy o tym fakt, że zdecydowaną większość pedagogów, którzy objęli pracownie na nowym wydziale, stanowili pracownicy uczelni zatrudnieni wcześniej gdzie indziej. Dziekanem Wydziału Grafiki został wówczas docent Stanisław Fijałkowski.

Kolejna poważna reforma strukturalna i programowa nastąpiła w 1978 roku. Wydział Grafiki został przekształcony w Wydział Malarstwa i Grafiki, jednocześnie podwojono liczbę pracowni malarstwa. Obok istniejących: Katedry Malarstwa, Rysunku i Rzeźby, Katedry Grafiki Warsztatowej i Katedry Projektowania Graficznego, powołano też na tym wydziale Katedrę Wybranych Zagadnień Plastycznych. Natomiast 17 marca 1994 roku nazwę wydziału zmieniono na Wydział Grafiki i Malarstwa, uzyskując prawo przyznawania dyplomów magisterskich w dziedzinie malarstwa, a także przeprowadzania przewodów kwalifikacyjnych w tym zakresie. Dzięki tej decyzji usankcjonowana została długoletnia tradycja istniejąca w łódzkiej uczelni, polegająca na równoprawnym traktowaniu przedmiotów czysto artystycznych i projektowych.

Tradycja łódzkiej uczelni artystycznej osadzona jest w awangardowych dokonaniach lat międzywojennych. Formalizm i funkcjonalizm przez długi okres wywierały znaczący wpływ na dokonania artystyczne pedagogów związanych z wydziałem. Unikalna w skali całego kraju twórczość projektowa takich pedagogów, jak: Bogusław Balicki, Stanisław Łabęcki czy Jerzy Treliński zaowocowała oryginalnym podejściem do problemów projektowych i wynikającym z niego nowatorskim programem dydaktycznym, który do dziś stanowi oś programową katedry. Zestaw pracowni projektowych w Katedrze Projektowania Graficznego poszerzany jest tak, aby obejmowały one różne obszary działalności graficznej: grafikę reklamową, wydawniczą, informację wizualną, projektowanie opakowań, projektowanie krojów pism, grafikę internetową itp. Pomimo iż współczesne nowe media wpływają znacząco na formę i treść projektowania graficznego, to niezmiennie i niezależnie od tego nadrzędnym zadaniem dydaktycznym Katedry Projektowania Graficznego jest przygotowanie studenta do świadomego i racjonalnego podejścia do szeroko rozumianych problemów projektowych, w których istotną rolę pełnią uwarunkowania i odniesienia do współczesnego języka sztuki projektowej oraz jego funkcji.

W zakresie grafiki warsztatowej interesujące programy realizowane w poszczególnych pracowniach, od podstaw grafiki warsztatowej do dyplomujących – litografia, techniki druku cyfrowego, sitodruk, druk wklęsły i wypukły, umożliwiają zdobycie umiejętności manualnych i warsztatowych tak bardzo potrzebnych w przyszłej, samodzielnej działalności artystycznej. Zapewniają pełne wykształcenie od technik klasycznych do technik druku cyfrowego. Program studiów uzupełnia teoria z historii grafiki.

Cechą charakterystyczną zmian zachodzących w uczelni jest przekształcanie istniejących i powstawanie nowych specjalności. W roku akademickim 2007/2008 Wydział Grafiki i Malarstwa otworzył nową specjalność na kierunku grafika – multimedia, gdzie studenci, poza przygotowaniem teoretycznym (historia nowych mediów), zyskują umiejętność obsługi najlepszych i profesjonalnych narzędzi informatycznych z dziedziny multimediów, organizacji i produkcji przedsięwzięć multimedialnych, rysunku elektronicznego. Absolwenci specjalności multimedia posiadają praktyczne umiejętności z zakresu wykorzystania specyfiki funkcjonowania i możliwości łączenia mediów tradycyjnych i cyfrowych, działania w środowisku komputerowych aplikacji multimedialnych, produkcji wideo oraz mediów mobilnych.

Celem studiów na kierunku malarstwo jest stworzenie na poziomie magisterskim możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w dziedzinie malarstwa sztalugowego lub rysunku.

Realizacja kształcenia przebiega wielotorowo, w oparciu o przedmioty kierunkowe i te z grupy treści podstawowych, które wraz z przedmiotami teoretycznymi stanowią o wszechstronnym przygotowaniu absolwenta do wykonywania twórczej i samodzielnej pracy. Absolwent studiów jednolitych uzyskuje tytuł magistra sztuki w specjalności malarstwo lub rysunek, w jednej z czterech specjalizacyjnych pracowni malarstwa lub pięciu rysunkowych, w tym ilustracji i komiksu.

Przygotowanie specjalistyczne we wszystkich specjalnościach jest podbudowane wiedzą teoretyczną. Dążenie do tego, by absolwent był „świadomym i aktywnym uczestnikiem współczesnej kultury” realizowane jest poprzez zapoznanie studentów z tradycją sztuk plastycznych i myśli humanistycznej oraz wprowadzenie ich w aktualne uwarunkowania funkcjonowania sztuki.

Bogata oferta dydaktyczna Wydziału Grafiki i Malarstwa związana jest z ciągłym dostosowywaniem procesu kształcenia do sytuacji zewnętrznej. Brane są pod uwagę różne możliwości zatrudnienia absolwentów i w związku z tym dostarczane jest im coraz bogatsze przygotowanie w okresie studiów.